tisdag 20 januari 2009

Inte hela världen

Läste en lite knepig bok igår, Inte hela världen av Geraldine McCaughrean. Den fick Whitebread Children´s Book Award 2004. Boken handlar om Noas ark. Trånga, klaustrofobiska dagar på arken, instängda med djurlukter och rutten mat. Hur tänkte de personer som var ombord på båten? Varför var det bara Noas familj som skulle räddas? Hur ska världen kunna befolkas igen? Noas dotter, yngst i skaran, börjar tvivla på sin pappa och på Gud. Men varför skulle någon lyssna på en flicka? Om tro och tvivel, om patriarkat och makt, om kvinnornas tysta uppror och om att våga gå sin egen väg. Knepig, ja. Rätt spännande, ja. Stillastående ibland, ja. Och så känner jag mig rätt arg genom texten på orättvisa och knepiga argument. Bokomslaget ser mer anpassat ut för yngre barn än vad innehållet är tänkt till. En biblisk roman omgjord till en psykologisk thriller. Har någon annan läst den? Vad tycker ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte den var rätt trist. Det var ett tag sedan jag läste den. Mer som att oj oj ska det ta upp det här gamla temat nu.Kändes inte som att det var något spännande Funderade mycket på att jag tyckte boken var dåligt när den var prisbelönt. Diskuterade detta med flera och kom fram till att det kanske var översättningen som var dålig?

Jennie sa...

Ja, jag kan fortfarande inte riktigt bestämma mig vad jag tycker. Jag gillar själva ideén med att stänga in folk på en liten yta och beskriva vad som händer. Det kan ju inte annat än bli klaustrofobiskt och ngn slags galenskap som växer, i det här fallet religiös fanatism, som man också kan diskutera. Men som sagt, den är knepig.