tisdag 9 september 2008

Gömmarna

Jag vet inte vad jag ska skriva. Är en bok bra om man får ont i magen av den? Jag får väldigt ont i magen av Cannie Möllers Gömmarna.

Joel är den konstiga killen i klassen. Han kan plötsligt bli fruktansvärt arg och blir riktigt taskigt behandlad av dom andra. Till slut bestämmer han sig för att rymma. Han gömmer sig vid en sjö inte alls långt från där han bor. Vi den sjön gömmer han sig länge. Det kommer en till rymmare dit, Jessie har rymt från ett behandlingshem. Hon är mager som en sticka och känner ett starkt hat mot allt och alla, mest mot sig själv tror jag. En dag dycker även Derek upp, han har rymt av andra skäl Joel och Jessi och är alldeles för liten för att klara sig själv. Dom tre rymmarna försöker både hjälpa och förstöra för varandra.
Det här är sjukt obehagligt. Det är så pass oebhagligt att jag inte kan säga om det är bra eller inte. Men boken stannar kvar länge i tankarna och det måste ju vara något bra.
Låna boken här

1 kommentar:

Jennie sa...

Jaha, nu har jag också läst den här boken. Tycker också den var liksom ett stort Jag vet inte-bok. Ska blogga på textappeal och funderar fortfarande på vad jag tycker. Men visst har den någonting eftersom den sitter kvar på näthinnan.