tisdag 13 maj 2008

Chick lit

Kate Canns senaste bok Sex veckor är mer chick lit än de tidigare (nu har jag i och för sig inte läst så många av hennes böcker, jag ska jag ska jag ska, jag vet att de lånas väldigt mycket). Hennes förra bok Hon släpper dig aldrig, var mer en nagelbitare. Sex veckor handlar om Chloe, 16 år, som är rätt missnöjd med sitt liv och har precis brytit kontakten med sin mamma, som lämnat sin familj för en ny man. Till hennes klass kommer Davinia, en överklasstjej med hög dos av attityd som Chloe blir totalt fascinerad av. Till hennes lycka blir hon medbjuden av Davinia och hennes föräldrar till en ö som de åker till varje sommar. Framför sig ser hon flera veckor med ett nytt liv av sol, bad, killar, festande och bara ren lycka och äventyr. Men krypande inser hon att Davinia inte är vad hon trott från början. Trassel blir det, och smygande börjar en liten mardröm för Chloe uppenbara sig.

Tyvärr är karaktärerna lite platta och orealistiska, men om man vill ha något enkelt så funkar den absolut som sommarläsning. Och för alla er Kate Cann fans- så varsågoda- en ny bok.

Inga kommentarer: