Tove har blivit överfallen av några killar. Vi får till en början inte veta mer än så, men händelsen har förändrat Tove som blivit hårdare. Hon har dock en bästa vän, Nick, och i centrum av historien finns deras vänskap. De går i samma klass och är så nära vänner att de nästan är ihop.
Tove har nog egentligen aldrig varit en ”flickig” flicka. Eller en person som har lätt att släppa andra nära.
”Hennes kläder är svarta. Hon har aldrig
smycken och sminkar sig sällan. Hon har aldrig gjort sig till inför killarna.
Inte så länge Nick har känt henne.
Till och med på skolfesterna har hon
svarta kläder. Och på sitt eget tjuriga sätt håller hon alla på avstånd. Nick är
den enda killen hon litar på”
Detta är historier som fascinerar, dels för att de är spännande och välskrivna men också för att de handlar om en ung tjej som inte låter sig bossas runt. Tove tar saken i egna händer och skipar en sorts rättvisa. Vi får också se vilka vägar man kan tvingas gå i hämndens namn.
Böckerna anknyter till de mörka sidorna av unga människors vardag med mobbing och faror på internet. Detta är jobbiga ämnen, men viktiga att diskutera. Böckerna fungerar bra att läsa och diskutera i grupp, i klassrummet eller i en bokcirkel. De ställer viktiga frågor om hämnd, om könsroller och, naturligtvis, om kärlek. Och sist, men inte minst, så passar de utmärkt för läsovana som vill läsa något utmanande och tankeväckande. Sidantalet är inte så stort, runt 75-80 sidor, men berättelserna känns ändå fylliga. /Anders
Låna/beställ böckerna här!


Inga kommentarer:
Skicka en kommentar